Vet du om att du kan vara berättigad till skadestånd oberoende av elavbrottets längd?
Genom att kontakta ditt elnätsbolag kan du få ytterligare information om rätten till skadestånd. Nedan hittar du allmän information om det. Skadeståndet omfattar ersättning för utgifter och inkomstbortfall samt annan förlust på grund av avbrottet.
Skadeståndet måste begäras inom två år från det att skadan inträffade för att rätten till skadestånd inte skall gå förlorad.
Eventuell avbrottsersättning avräknas från skadeståndet.
Skadestånd kan jämkas efter vad som är skäligt om skyldigheten är oskäligt betungande med hänsyn till den skadeståndsskyldiges ekonomiska förhållanden.
Skadestånd utgår inte om vi som elnätsföretag kan visa att avbrottet beror på ett hinder utanför vår kontroll som vi skäligen inte kunde förväntas ha räknat med och vars följder vi inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit.
För att få vägledning om exempelvis jämkning av skadestånd eller om undantag gäller kan du vända dig till Konsumenternas Elrådgivningsbyrå eller till din kommunala konsumentvägledare.
Vill du få beslutet prövat kan du vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden eller till allmän domstol.
Näringsidkare som kan visa att vi som elnätsföretag handlat vårdslöst eller försumligt har rätt till skadestånd vid elavbrott enligt skadeståndslagens (1972:207) regler.
Näringsidkare kan vara berättigad till skadestånd oberoende av elavbrottets längd.
Östra Esplanaden 5
12. Administration
671 81 Arvika