Om du upplever problem är det några enkla saker du själv kan göra för att utesluta de vanligaste felen och undvika kostnaden för ett besök av en tekniker.
Klicka på plustecknet efter respektive fråga nedan för att se mer information.
Hjälper inget av detta ber vi dig kontakta oss så ser vi om vi har länk till din mediabox. Om du bor i lägenhet eller om det finns fler anslutningar på samma adress kan vi ibland be om MAC-adressen. Den finns angiven på din mediabox så ha den gärna tillgänglig när du ringer oss. Då kan vi säkerställa att det är just din anslutning som vi felsöker.
OBS! För en specifik felsökning av din router behöver du se hur du gör i tillverkarens manual. Ett tips för hitta rätt manual är att söka på routerns modellbeteckning på Google.
*MAC-lås: Generellt får du 2 IP-adresser med ditt internetabonnemang. När din router kopplas in med nätverkskabel i mediaboxen får den en IP-adress, om du sedan flyttar nätverkskabeln till en annan port i mediaboxen får den en ny IP-adress och nu har du låst upp dina 2 adresser. Flyttar du routern ännu en gång, även om det är tillbaka till det första uttaget du använde, får du inga fler IP-adresser förrän det har gått 4 timmar.
Rent generellt har vi märkt att när en leverantör har ett erbjudande på extremt hög hastighet (och ni är många i samma område som beställer den hastigheten) så tar det en stund för tjänsteleverantören att uppgradera hela vägen ut till dig som kund. Och innan de faktiskt konsekvent kan leverera så hög hastighet till samtliga som har beställt aktuell hastighet. Det här handlar inte om kapacitetsproblem i nätet utan är mer beroende av vilken kapacitet/bandbredd tjänsteleverantören köper in sig på i nätet.
Oftast beror inte dålig bild på problem i nätet men efter vissa uppgraderingar i stamnätet kan det ta några timmar innan alla inställningar är på plats igen. Om du vet att det har gjorts en uppgradering under natten kan du avvakta en stund. Som oftast kommer allt på plats igen, som regel under förmiddagen, men håller det i sig kontaktar du din tjänsteleverantör Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
Om problemet är återkommande beror det i många fall på att de tjänster och den utrustning som är inkopplade och som ska prata med varandra inte synkar som det är tänkt. De bästa tips vi då kan ge är att:
Östra Esplanaden 5, Arvika